3D-animasjon

Utdanningen 3D-animasjon er et påbygningsår for dem som allerede har studert 3D-design ved Idefagskolen eller innehar tilsvarende kompetanse.

Studiet har spesielt fokus på produksjon av animasjonsfilm og spesialeffekter til film. Studiet krever gode kunnskaper i 3D-programmet Autodesk Maya.

[rev_slider 3danimasjon] Studentarbeider fra 3D-animasjon.

Dette er 3D-animasjonsstudiet:

På studiet får du jobbe og leke deg med den avanserte programvarepakken Autodesk Maya. Du vil møte og bli kjent med nyttige kontakter i 3D-bransjen i Norge og møte andre studenter som brenner for det samme som deg.

I utdanningen bygger man videre på kunnskap tilegnet gjennom utdanningen 3D-design. I tillegg til å jobbe videre med emnene modellering, teksturering, lyssetting og rendering vil du gå dypere inn på rigging og animasjon og få en innføring i grunnleggende animasjonsprinsipper, dramaturgi og fortellerteknikk. Du vil også få jobbe med avanserte teknikker for å lage visuelle effekter i programmet The Foundry Nuke.

Praktisk erfaring med spennende prosjekter.
Idefagskolen har tett kontakt med næringslivet, og hvert år jobber studenter med relle prosjekter for eksterne kunder. Dette gir deg nyttig læring og erfaring. Denne praktiske erfaringen kan også bidra til å skaffe deg gode kontakter for fremtiden.

I løpet av året gjestes vi av bransjefolk fra Norges mest anerkjente 3D-studioer som kommer for å være foredragsholdere. Du får din egen arbeidsstasjon på skolen, deltar i prosjektarbeid og bygger din egen portfolio helt frem til skoleårets slutt.

Hvor kommer du til å jobbe?

Enten du finner din drømmejobb i et spillstudio eller i filmbransjen eller velger å jobbe som frilanser, vil du merke at dette er et etterspurt fagområde. Tidligere studenter er å finne i kreative yrker over hele verden.
  • I film og TV-bransjen
  • Som spilldesignere
  • I design- og reklamebyråer

Tidligere studenter
Tidligere studenter ved 3D-design og 3D-animasjon ved Idefagskolen jobber nå blant annet hos anerkjente firmaer i Norge som Filmkameratene, Storm Studios, Qvisten animasjon, FunCom og Gimpville og har deltatt i produksjoner som Free Jimmy, Redningsskøyta Elias, Age of Conan, Kurt blir grusom, Max Manus, Pelle Politibil, Trolljegeren og Kon-Tiki.

Idefagskolen har også tidligere studenter i utlandet som har jobbet på produksjoner som Harry Potter ,De tre musketerer, Total Recall, Gravity, The Great Gatsby og Kingsman.

Studieinformasjon - SØKNAD

3D design er en ettårig fagskolesutdanning. Vi praktiserer rullerende opptak. Vi tar inn kvalifiserte søkere så lenge det er ledige studieplasser. Det lønner seg å være tidlig ute med å sende inn søknad.

Neste oppstart 30. august 2016
Studiested Oslo
Varighet To semestre ett år
Pris Ett års utdanning ved Idefagskolen koster for skoleåret 2016-2017 kr. 53.000,- pr. semester.
Godkjenninger Godkjent for lån og stipend i Lånekassen.
NOKUT-godkjent
Fagskolepoeng 60
Søk på studiet

Motion Capture

Motion capture-teknologien blir stadig oftere brukt i dataspill og film. Filmkarakterene Gollum fra Ringenes Herre og Hobbiten, King Kong og Na’vi-ene fra storfilmen Avatar er alle et resultat av denne prosessen. Idefagskolen er blant få skoler i landet som nå har dette på fagplanen.

Våre 3D-animasjonsstudenter får opplæring i skolens motion capture-system OptiTrack. Motion capture betyr at man sporer og registrerer alle bevegelser ved en eller flere personer og overfører disse til en 3D-modell.

Systemet fungerer ved at man plasserer reflektive punkter på det man ønsker å spore. Dette kan være en eller flere personer, eventuelt et dyr. Bevegelsen av disse punktene registreres av 12 kameraer og overføres til en datamaskin.

Bevegelsene som er tatt opp kan til slutt overføres til en 3D-karakter. Motion Capture gir oss mulighet til å gi 3d modellene naturtro bevegelser.

FAGEMNER 3D-animasjon:

• Animering i Autodesk Maya
• Bevegelse
• Animasjonsteknikk
• Animasjonsverktøy
• Animasjonskurver
• Animasjonsprinsipper
• Squash and stretch

• Avansert skjelettoppsett i Autodesk Maya
• Kontrollere karakteren
• Oppsett for ansiktsbevegelse
• MEL Programmering

• Karakteranimering i Autodesk Maya
• Animasjonsteknikker
• Animasjonsprinsipper
• Motion capture i Arena og Autodesk Motion Builder

• Visuelle effekter i The Foundry Nuke
• Filming
• Fotografering på location
• Digitale sett
• Etterarbeid av film og animasjon
• Rendering for postproduksjon
• Integrering av 3D-elementer i film
• Digitalisering av kamerabevegelse

Produksjon av animert kortfilm med fokus på følgende elementer i prosessen:
• Storyboard
• Animatic
• Historiefortelling
• Dramaturgi
• Pipeline
• Planlegging
• Produksjon
• Etterarbeid

Intervju med Lill Beate Nymoen

Studentarbeid fra 3D-animasjon

Her kan du se et utvalg studentarbeider fra 3D-animasjon.

[easy-mediagallery cat="194" size="320,180"]