3D-design

I utdanningen 3D-design jobber man med å skape 3D-modeller, grafikk og animasjoner for bruk i dataspill, animasjons- og spillefilm, reklame, produktdesign, interiør- og arkitekturvisualisering.

Du vil få opplæring i og jobbe med de spennende og omfattende programvarene Autodesk Maya og Pixologic ZBrush som brukes av den profesjonelle bransjen i hele verden.

[rev_slider 3ddesign] Studentarbeider fra 3D-design.

Dette er 3D-designstudiet:

I utdanningen får du jobbe og leke deg med den avanserte programvarepakken Autodesk Maya. Du vil møte og bli kjent med nyttige kontakter i 3D-bransjen i Norge og møte andre studenter som brenner for det samme som deg.

Studentene fordyper seg i emner som modellering, digital skulptering, teksturering, lyssetting og rendering. Du vil også komme innom emner som visuelle effekter for film, rigging og animasjon.

Praktisk erfaring med spennende prosjekter.
Idefagskolen har tett kontakt med næringslivet, og hvert år jobber studenter med reelle prosjekter for eksterne kunder. Dette gir deg nyttig læring og erfaring. Denne praktiske erfaringen kan også bidra til å skaffe deg gode kontakter for fremtiden.

I løpet av året gjestes vi av bransjefolk fra Norges mest anerkjente 3D-studioer som kommer for å være foredragsholdere. Du får din egen arbeidsstasjon på skolen, deltar i prosjektarbeid og bygger din egen portfolio helt frem til skoleårets slutt.

3D-grafikk blir brukt på stadig flere felt både innenfor underholdning og industriell virksomhet. I dag brukes 3D-grafikk i blant annet musikkvideoer, webdesign, dataspill, reklame, animasjons- og spillefilmer. 3D brukes også i stor grad innenfor industri og forskning for å presentere vitenskapelige prosjekter.

Hvor kommer du til å jobbe?

Enten du finner din drømmejobb i et spillstudio, i filmbransjen eller velger å jobbe som frilanser, vil du merke at dette er et etterspurt fagområde. Tidligere studenter er å finne i kreative yrker over hele verden.
  • I film og TV-bransjen
  • Som spilldesignere
  • I design- og reklamebyråer

Tidligere studenter
Tidligere studenter ved 3D-design og 3D-animasjon ved Idefagskolen jobber nå blant annet hos anerkjente firmaer i Norge som Filmkameratene, Storm Studios, Qvisten animasjon, FunCom og Gimpville og har deltatt i produksjoner som Free Jimmy, Redningsskøyta Elias, Age of Conan, Kurt blir grusom, Max Manus, Pelle Politibil, Trolljegeren og Kon-Tiki.

Idefagskolen har også tidligere studenter i utlandet som har jobbet på produksjoner som Harry Potter ,De tre musketerer, Total Recall, Gravity, The Great Gatsby og Kingsman.

Studieinformasjon - SØKNAD

3D design er en ettårig fagskolesutdanning. Vi praktiserer rullerende opptak. Vi tar inn kvalifiserte søkere så lenge det er ledige studieplasser. Det lønner seg å være tidlig ute med å sende inn søknad.

Neste oppstart 30. august 2016
Studiested Oslo
Varighet To semestre ett år
Pris Ett års utdanning ved Idefagskolen koster for skoleåret 2016-2017 kr. 53.000,- pr. semester.
Godkjenninger Godkjent for lån og stipend i Lånekassen.
NOKUT-godkjent
Fagskolepoeng 60
Søk på studiet

3D printing

Med 3D-printing kan man nå printe ut fysiske 3D-modeller i solid plastikk. Dette gir uante muligheter for blant annet produktdesign.Man kan nå printe ut en 3D-modell og få den som et fysisk objekt for å holde i hånden. Studentene ved 3D-design har tilgang til å printe ut sine 3D-modeller med Idefagskolens sin 3D-printer MakerBot Replicator 2.

3d-prints2

FAGEMNER 3D-design:

• Modelleringsverktøy i Autodesk Maya
• Objekttyper
• Modellering av mekaniske og organiske modeller
• Planlegging av geometriflyt
• Skulpturering i Pixologic ZBrush og Autodesk Mudbox

• Animering i Autodesk Maya
• Animasjonsprinsipper
• Animasjonsverktøy
• Animasjonskurver
• Deformers

• UV-mapping i Autodesk Maya
• Tegne teksturer i Pixolic Zbrush og Autodesk Mudbox
• Redigere og konstruere teksturer i Adobe Photoshop
• Bruke tekstur på ulike materialer i Autodesk Maya

• Lyssetting i Autodesk Maya
• Lyskilder
• Lysforståelse
• Skygger
• Raytracing
• Indirekte lys
• Rendering

• Skjelettoppsett i Auodesk Maya
• Kontrollere
• Constraints
• Skinning
• Oppsett for ansiktsanimasjon
• Introduksjon til programmeringsspråket MEL

• Animering i Autodesk Maya
• Animasjonsprinsipper
• Animasjonsteknikker
• Motion Capture i Arena
• Redigere Motion Capture data i Motion Builder

• Visuelle effekter i Adobe After Effects
• Filming for visuelle effekter
• Panorama og HDRI fotografering av location
• Digitale sett med bildeprojektering og scanning
• Etterarbeid av film og animasjon
• Integrering av 3D elementer i film
• Digitalisering av kamerabevegelse

Intervju med Jonas Martin Larsen

Showreel 3D-design

Her kan du se et utvalg studentarbeider fra 3D-design.

[g-gallery gid="13793"]