Project Description

Innledning fra Veronica’s semesteroppgave. Se hennes blogg HER

Da er tiden kommet, semesteroppgaven leveres, kl 09.00 skarpt. Det er nå eller aldri. De siste 7 ukene har jeg jobbet rundt det å først og fremst lage et nytt design for Kulinaris.

Jeg liker det jeg har laget! Jeg synes det er kult, det tiltrekker seg oppmerksomhet og det formidler is, akkurat det jeg ville! Men hvorfor har jeg gjort som jeg har gjort. Hvorfor har jeg brukt striper eller skiftet plasten på boksen fra bronse til svart?
Hva var tanken bak det?

Vi er i 2012. Vi er kommet dit hvor vi er blitt så tekniske og avanserte at det nesten ikke er til vårt eget beste lenger. Vi er blitt så nytenkende og moderne at vi må holde på hatten for å kunne følge den raske fremgangen. I slike tider har vi en tendens til å søke tilbake til det gamle, trygge, det kjente og det som vekker minner.
På motefronten har vi sett hvordan 90-tallet kom tilbake en kort tid, så 80-tallet og etter det har vi gått stadig lenger bakover i tid for å hente inspirasjon til top moderne mote.
Nå er 50- og 60-talls moten tilbake med strømper i ballerinasko og polkadott mønstrede sommerkjoler. Menn klipper 50-tallsfrisyrer og økningen av vintage og retro tilbehør har hatt en enorm stigning.

Det er nok ingen tilfeldighet at vi liker å vende tilbake. Overalt vil vi se hvordan retro og vintage ting blir stadig mer populært. Splitter nye vintage barnevogner er utrolig fine og dyre som fy #simo classic exclusive! Butikkene fylles opp av retro/vintage badetøy, kjoler, bukser, shorts, sko, smykker, vesker, hatter og x-antall andre produkter.
Interiør butikkene tar inn nye moderne produkter med inspirasjon fra retro og vintage design. Det blir stadig mer populært med 50-talls bryllup og også store mengder barneklær tar også inspirasjon fra vintage og retro mønster. Dette gjelder i stor grad også barneleker og barneroms-innredning. Kort oppsummert så ser vi en økende trend av moderne retro og vintage produkter i tillegg til at det blir brukt i økende grad av nylanseringer av kjente eksisterende merker.

Se mer her!

Her er noen eksempler: